Skład i zalety pestek słonecznika

Początkowo słonecznik uważano za roślinę ozdobną, a korzyści z nasion słonecznika również nie zostały natychmiast rozpoznane. Pod koniec XIX wieku olej słonecznikowy, smaczny i niedrogi, zyskał uznanie nie tylko w Europie, ale także w Ameryce.

Skład i zalety pestek słonecznika

Pestki słonecznika są niesamowitym produktem. Wartość biologiczna jest wyższa niż wartość jaj lub mięsa, ale są one łatwiej trawione i wchłaniane. Jest w nich więcej witaminy D niż w oleju z wątroby dorsza, który zawsze był uważany za najbogatsze źródło. Substancje zawarte w pestkach, poprawiają stan skóry i błon śluzowych, normalizują ich równowagę kwasowo-zasadową. Właśnie, dlatego są one często używane w kosmetologii.

Białka pestek słonecznika zawierają wiele niezbędnych aminokwasów, które zapewniają prawidłowy metabolizm tłuszczu w organizmie.  Jest w nich dużo nienasyconego kwasu tłuszczowego-linolowego, oleinowego, stearynowego, arachidonowego i innych.

Niektóre z tych substancji, zwane witaminą F, nie są syntetyzowane w ludzkim organizmie, ale są niezbędne do normalnego życia i potrzebne nawet bardziej niż inne witaminy. Bez nienasyconych kwasów tłuszczowych błony komórkowe i włókna nerwowe będą bardzo wrażliwe i zaczną się rozkładać wcześniej. Nadmiar cholesterolu będzie się kumulował, przyczyniając się do rozwoju miażdżycy i wystąpienia zawału mięśnia sercowego.

Właściwości pestek słonecznika

W nasionach słonecznika występują garbniki, karotenoidy, kwas fitynowy, cytrynowy i winowy, węglowodany. Z minerałów, fosforu i potasu są najbardziej znaczące, ale jest też dużo magnezu potrzebnego do pracy serca nie ma go tak wiele nawet w chlebie żytnim. Inne minerały: żelazo, selen, cynk, fluor, sód, krzem, mangan, chrom, miedź, kobalt, jod, molibden. Potas w pestkach jest prawie 5 razy większy niż w bananach lub pomarańczach.

Pestki słonecznika są bogate w rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, E i D, a także witaminy z grupy B. Witamina E jest tak bogata, że wystarczy 50 gramów nasion, aby zaspokoić codzienną potrzebę dorosłego. Wiadomo, że witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który ma wyraźny efekt przeciwnowotworowy, zapobiega rozwojowi miażdżycy i chroni nas przed różnymi rodzajami promieniowania, w tym przed promieniowaniem komputerowym. Witamina D jest niezbędna do rozwoju i rozwoju kości i jest szczególnie potrzebna dla dzieci i młodzieży; Witamina A zachowuje naszą wizję, a także piękno skóry, włosów i paznokci.

Kaloryczność pestek słonecznika

Dzięki tym wszystkim składnikom wartość energetyczna pestek słonecznika jest bardzo wysoka: 100 g nasion zawiera do 700 kcal. Są one kilka razy bardziej pożywne niż mięso i chleb, a zwłaszcza owoce i warzywa. Oczywiście wszystkie te składniki odżywcze znajdują się w innych środkach spożywczych, ale w nasionach one dłużej się utrzymują.