Pestki słonecznika w potrawach

Pestki słonecznika mają wyraźny, dobrze rozpoznany smak i aromatyczne właściwości, które mogą ozdobić niemal każde danie. Oprócz bezpośredniego wykorzystania pestek, mogą one służyć, jako surowce do produkcji chałwy, oraz innych produktów cukierniczych. W połączeniu z ziarnami innych roślin produkt ten często dodaje się do chleba i ciastek.

Ze względu na doskonałą zgodność ze zbożami, pestki słonecznika są odpowiednie do dodawania do musli, porannych przekąsek zbożowych. W całości można je również znaleźć w kompozycji batonów energetycznych i czekoladowych. W kuchniach różnych narodów świata pestki słonecznika są wykorzystywane w recepturach gorących potraw i sałatek.

Pestki słonecznika w potrawach

Pestki słonecznika są stosunkowo tanie i odznaczają się wysoką wartością odżywczą. Ponadto są bardzo smaczne i mogą być przyjemną przekąską zamiast chipsów. Zawierają znaczną ilość kalorii (561 kcal na 100 g), więc ludzie, którzy próbują schudnąć, powinni kontrolować ilość ich spożycia. W ograniczonych ilościach, spożywanie pestek słonecznika jest dobre dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pasta twarogowa z awokado i pestkami słonecznika

Składniki:

  • Awokado – ½ sztuki
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • Twaróg – 2 łyżki
  • Mleko – 1 łyżeczka
  • Zmielony czarny pieprz do smaku
  • Sól do smaku
  • Bułka pełnoziarnistowa – 1 sztuka
  • Pestki słonecznika – 1 łyżeczka

Przygotowanie:

Przekroić avocado na pół, usunąć pestkę i miąższ owoców z połowy łyżką, posiekać i natychmiast skropić sokiem z cytryny, aby masa nie ściemniała. Zmieszać twarożek z mlekiem, doprawić pieprzem i solą. Dodać koper. Ostrożnie dodać plasterki awokado do twarogu. Na pieczywie rozsmarować pastę twarogową posypując pestkami słonecznika.

Sałatka z kapusty, jabłek, słodkiej papryki i pestek słonecznika

Składniki:

  • Kapusta biała – 1 sztuka
  • Jabłko – 1 sztuka
  • Świeża papryka – 1 sztuka
  • Posiekana pietruszka – 15 g
  • Czerwona cebula  – ½ sztuki
  • Nasiona kolendry – szczypta
  • Pieprz czarny – szczypta
  • Kurkuma- szczypta
  • Szczypta soli
  • Pestki słonecznika – 1 łyżka stołowa
  • Szczypta kminku
  • Olej słonecznikowy – 2 łyżki

Przygotowanie:

Do gotowania potrzebna jest duża miska o objętości około 2,5 litra. Patelnia. Młynek do pieprzu Wygodna deska do krojenia warzyw i dobry ostry nóż. Kapustę umyć i drobno pokroić ostrym nożem. Następnie włożyć kapustę do miski, dodać sól i wymieszać. Pokroić połowę cebuli, dodać do kapusty i wymieszać.

Ze średniej wielkości czerwonej papryki usunąć nasiona i odciąć górę. Pokroić i dołożyć do kapusty, wymieszać. Jedno duże jabłko, powinno być bardziej kwaśne niż słodkie i soczyste, zetrzeć na grubej tarce, dodać do kapusty i wymieszać. Umyć liście pietruszki, posiekać i dodać do kapusty.

Następnie podgrzać suchą patelnię, wsypać surowe pestki słonecznika, szybko mieszając przez około 20 sekund. Natychmiast dodać do kapusty i wymieszać. W młynku zmielić nasiona kolendry, kminku i ziela angielskiego, dodać miksturę do sałatki, a także trochę kurkuminy. Wlać olej roślinny i wymieszać.

Marchew, ziarno słonecznika i sezam – hamburgery z zieloną sałatą i buraczkami

Składniki:

  • Pestki słonecznika – 200 g
  • Nasiona sezamu – 50 g
  • Łodygi selera – 2
  • Pietruszka – 20 g
  • Marchew 6 – sztuk
  • Papryka słodka – 1 sztuka
  • Oliwa z oliwek – 50 ml
  • Czerwona cebula – 1 sztuka
  • Syrop klonowy – 50 ml
  • Burak ćwikłowy – 1 sztuka
  • Mieszanka liści sałaty – 100 g

Przygotowanie:

Namoczyć pestki słonecznika w ciepłej wodzie. Po godzinie wylać wodę, która nie została wchłonięta przez pestki i zmielić je w blenderze na pastę. Obrać marchewki i włożyć je do sokowirówki. Sok przeznaczyć do picia a miąższ wymieszać z pastą słonecznika, drobno pokrojonymi łodygami selera, drobno posiekaną czerwoną cebulą, drobno pokrojoną papryką, drobno posiekaną natką pietruszki, sezamem, oliwą z oliwek i syropem klonowym. Dokładnie wymieszać, a następnie uformować burgery z masy i podawać z mieszanką zielonej sałaty i tartych buraków.