Pestki słonecznika w potrawach

Pestki słonecznika mają wyraźny, dobrze rozpoznany smak i aromatyczne właściwości, które mogą ozdobić niemal każde danie. Oprócz bezpośredniego wykorzystania pestek, mogą one służyć, jako surowce do produkcji chałwy, oraz innych produktów cukierniczych. W połączeniu z ziarnami innych roślin produkt ten często dodaje się do chleba i ciastek.

Ze względu na doskonałą zgodność ze zbożami, pestki słonecznika są odpowiednie do dodawania do musli, porannych przekąsek zbożowych. W całości można je również znaleźć w kompozycji batonów energetycznych i czekoladowych. W kuchniach różnych narodów świata pestki słonecznika są wykorzystywane w recepturach gorących potraw i sałatek.

Pestki słonecznika w potrawach

Pestki słonecznika są stosunkowo tanie i odznaczają się wysoką wartością odżywczą. Ponadto są bardzo smaczne i mogą być przyjemną przekąską zamiast chipsów. Zawierają znaczną ilość kalorii (561 kcal na 100 g), więc ludzie, którzy próbują schudnąć, powinni kontrolować ilość ich spożycia. W ograniczonych ilościach, spożywanie pestek słonecznika jest dobre dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pasta twarogowa z awokado i pestkami słonecznika

Składniki:

  • Awokado – ½ sztuki
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • Twaróg – 2 łyżki
  • Mleko – 1 łyżeczka
  • Zmielony czarny pieprz do smaku
  • Sól do smaku
  • Bułka pełnoziarnistowa – 1 sztuka
  • Pestki słonecznika – 1 łyżeczka

Przygotowanie:

Przekroić avocado na pół, usunąć pestkę i miąższ owoców z połowy łyżką, posiekać i natychmiast skropić sokiem z cytryny, aby masa nie ściemniała. Zmieszać twarożek z mlekiem, doprawić pieprzem i solą. Dodać koper. Ostrożnie dodać plasterki awokado do twarogu. Na pieczywie rozsmarować pastę twarogową posypując pestkami słonecznika.

Sałatka z kapusty, jabłek, słodkiej papryki i pestek słonecznika

Składniki:

  • Kapusta biała – 1 sztuka
  • Jabłko – 1 sztuka
  • Świeża papryka – 1 sztuka
  • Posiekana pietruszka – 15 g
  • Czerwona cebula  – ½ sztuki
  • Nasiona kolendry – szczypta
  • Pieprz czarny – szczypta
  • Kurkuma- szczypta
  • Szczypta soli
  • Pestki słonecznika – 1 łyżka stołowa
  • Szczypta kminku
  • Olej słonecznikowy – 2 łyżki

Przygotowanie:

Do gotowania potrzebna jest duża miska o objętości około 2,5 litra. Patelnia. Młynek do pieprzu Wygodna deska do krojenia warzyw i dobry ostry nóż. Kapustę umyć i drobno pokroić ostrym nożem. Następnie włożyć kapustę do miski, dodać sól i wymieszać. Pokroić połowę cebuli, dodać do kapusty i wymieszać.

Ze średniej wielkości czerwonej papryki usunąć nasiona i odciąć górę. Pokroić i dołożyć do kapusty, wymieszać. Jedno duże jabłko, powinno być bardziej kwaśne niż słodkie i soczyste, zetrzeć na grubej tarce, dodać do kapusty i wymieszać. Umyć liście pietruszki, posiekać i dodać do kapusty.

Następnie podgrzać suchą patelnię, wsypać surowe pestki słonecznika, szybko mieszając przez około 20 sekund. Natychmiast dodać do kapusty i wymieszać. W młynku zmielić nasiona kolendry, kminku i ziela angielskiego, dodać miksturę do sałatki, a także trochę kurkuminy. Wlać olej roślinny i wymieszać.

Marchew, ziarno słonecznika i sezam – hamburgery z zieloną sałatą i buraczkami

Składniki:

  • Pestki słonecznika – 200 g
  • Nasiona sezamu – 50 g
  • Łodygi selera – 2
  • Pietruszka – 20 g
  • Marchew 6 – sztuk
  • Papryka słodka – 1 sztuka
  • Oliwa z oliwek – 50 ml
  • Czerwona cebula – 1 sztuka
  • Syrop klonowy – 50 ml
  • Burak ćwikłowy – 1 sztuka
  • Mieszanka liści sałaty – 100 g

Przygotowanie:

Namoczyć pestki słonecznika w ciepłej wodzie. Po godzinie wylać wodę, która nie została wchłonięta przez pestki i zmielić je w blenderze na pastę. Obrać marchewki i włożyć je do sokowirówki. Sok przeznaczyć do picia a miąższ wymieszać z pastą słonecznika, drobno pokrojonymi łodygami selera, drobno posiekaną czerwoną cebulą, drobno pokrojoną papryką, drobno posiekaną natką pietruszki, sezamem, oliwą z oliwek i syropem klonowym. Dokładnie wymieszać, a następnie uformować burgery z masy i podawać z mieszanką zielonej sałaty i tartych buraków.

 

Czy warto jeść pestki słonecznika

Pochodzenie pestek słonecznika

Pestki słonecznika to nasiona pięknego optymistycznego kwiatu o żółtej barwie, zaliczanego do rodziny astrowatych. Jako pierwsi uprawiali tę roślinę Amerykanie jeszcze przed naszą erą. Potem trafiły do Europy, gdzie zachwycił się nimi car Rosji. Uprawy zmodyfikował i cały kraj był zafascynowany tymi małymi pesteczkami. Potem za sprawą rosyjskich imigrantów nieco zmienione pestki słonecznika na nowo zagościły w Ameryce. Dzisiaj to właśnie tam koncentruje się największa uprawa tychże roślin.

Wartości odżywcze które posiadają pestki słonecznika

Te maleńkie nasiona są coraz bardziej docenianym produktem. Są naturalnym źródłem witamin i minerałów. Na szczególną uwagę zasługuje witamina E, której pestki słonecznika są bogatym źródłem. Pod względem odżywczym dorównują najzdrowszym orzechom. Nie mała zawartość witaminy B1 i B6 w połączeniu z kwasem foliowym i witaminą B3 sprawiają, że zjadanie odpowiednich porcji słonecznika działa znakomicie na system nerwowy. Dodatkowo zawarte minerały takie jak miedź, selen, mangan czy fosfor znakomicie wpływają na skórę, włosy i paznokcie, a błonnik poprawia metabolizm.

Komu polecane są pestki żółtych kwiatów?

Każdemu na zdrowie wyjdzie przekąska z pestek słonecznika. Ze względu na zawartość odpowiednich witamin i minerałów pewne grupy osób skorzystają na tym jeszcze bardziej. Na pewno bezwzględnie do swojej diety słonecznik powinny włączyć:

osoby, które walczą z cholesterolem, gdyż zawarte w nich fitosterole obniżają poziom cholesterolu we krwi, chroniąc także przed chorobami serca,

  • osoby z różnymi chorobami zapalnymi, albowiem olbrzymia zawartość witaminy E pomaga w walce z wolnymi rodnikami i stanami zapalnymi,
  • osoby chore na astmę, dolegliwości reumatyczne,
  • osoby chore na raka, są bowiem badania, że witamina E, selen i lignany mają zdolność do naprawy uszkodzonych DNA w komórkach,
  • osoby z problemami ze stawami czy ścięgnami, gdyż miedź bierze udział w syntezie kolagenu.

Pestki słonecznika na zimno czy prażone?

Zdecydowanie lepszym wyborem jest zjadanie pestek surowych. Najwięcej składników odżywczych mają świeże nasiona, a suszone nieco mniej. Natomiast podsmażanie, prażenie i i inna obróbka termiczna nie są już korzystne jeżeli chodzi o właściwości prozdrowotne. Oczywiście są pyszne i od czasu do czasu możemy sobie je uprażyć.

Zastosowanie pestek słonecznika

Jest to znakomita przekąska, do chrupania między posiłkami, ale należy pamiętać, że wysoko kaloryczna. Możemy dodawać pestki do śniadania np. do owsianki, jaglanki czy innego ciepłego śniadania, do sałatek warzywnych , możemy zmielić ziarna i posypywać nimi sałatki lub zrobić z takiej mączki przy użyciu innych składników pyszne i zdrowe słodycze.

Skład i zalety pestek słonecznika

Początkowo słonecznik uważano za roślinę ozdobną, a korzyści z nasion słonecznika również nie zostały natychmiast rozpoznane. Pod koniec XIX wieku olej słonecznikowy, smaczny i niedrogi, zyskał uznanie nie tylko w Europie, ale także w Ameryce.

Skład i zalety pestek słonecznika

Pestki słonecznika są niesamowitym produktem. Wartość biologiczna jest wyższa niż wartość jaj lub mięsa, ale są one łatwiej trawione i wchłaniane. Jest w nich więcej witaminy D niż w oleju z wątroby dorsza, który zawsze był uważany za najbogatsze źródło. Substancje zawarte w pestkach, poprawiają stan skóry i błon śluzowych, normalizują ich równowagę kwasowo-zasadową. Właśnie, dlatego są one często używane w kosmetologii.

Białka pestek słonecznika zawierają wiele niezbędnych aminokwasów, które zapewniają prawidłowy metabolizm tłuszczu w organizmie.  Jest w nich dużo nienasyconego kwasu tłuszczowego-linolowego, oleinowego, stearynowego, arachidonowego i innych.

Niektóre z tych substancji, zwane witaminą F, nie są syntetyzowane w ludzkim organizmie, ale są niezbędne do normalnego życia i potrzebne nawet bardziej niż inne witaminy. Bez nienasyconych kwasów tłuszczowych błony komórkowe i włókna nerwowe będą bardzo wrażliwe i zaczną się rozkładać wcześniej. Nadmiar cholesterolu będzie się kumulował, przyczyniając się do rozwoju miażdżycy i wystąpienia zawału mięśnia sercowego.

Właściwości pestek słonecznika

W nasionach słonecznika występują garbniki, karotenoidy, kwas fitynowy, cytrynowy i winowy, węglowodany. Z minerałów, fosforu i potasu są najbardziej znaczące, ale jest też dużo magnezu potrzebnego do pracy serca nie ma go tak wiele nawet w chlebie żytnim. Inne minerały: żelazo, selen, cynk, fluor, sód, krzem, mangan, chrom, miedź, kobalt, jod, molibden. Potas w pestkach jest prawie 5 razy większy niż w bananach lub pomarańczach.

Pestki słonecznika są bogate w rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, E i D, a także witaminy z grupy B. Witamina E jest tak bogata, że wystarczy 50 gramów nasion, aby zaspokoić codzienną potrzebę dorosłego. Wiadomo, że witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który ma wyraźny efekt przeciwnowotworowy, zapobiega rozwojowi miażdżycy i chroni nas przed różnymi rodzajami promieniowania, w tym przed promieniowaniem komputerowym. Witamina D jest niezbędna do rozwoju i rozwoju kości i jest szczególnie potrzebna dla dzieci i młodzieży; Witamina A zachowuje naszą wizję, a także piękno skóry, włosów i paznokci.

Kaloryczność pestek słonecznika

Dzięki tym wszystkim składnikom wartość energetyczna pestek słonecznika jest bardzo wysoka: 100 g nasion zawiera do 700 kcal. Są one kilka razy bardziej pożywne niż mięso i chleb, a zwłaszcza owoce i warzywa. Oczywiście wszystkie te składniki odżywcze znajdują się w innych środkach spożywczych, ale w nasionach one dłużej się utrzymują.